Thorax prepkurs

prep3-1600x800.png

En solig morgon samlades många nya och väldigt förväntansfulla ansikten på Annexet. Datumet var den 1.4. och spänningen var olidlig när presentationerna väl började. Trots att det var första april var det ändå inte frågan om något aprilskämt – det var ju årets prepkurs som satte igång! 65 stycken prepkursister, en prepkurskoordinator, två biologilärare, tre fysiklärare och två kemilärare gjorde årets prepkurs. På programmet för den sex veckor långa kursen var gymnasiets lärokurser i biologi, kemi och fysik (samt lite matematikrepetition). Nu är årets kurs och urvalsprovet över, så jag vill ta en liten stund att titta tillbaka på och kolla fiilisen på årets kurs. Jag kan redan avslöja att den var jättebra; Av årets prepkursister skulle 98,1 % rekommendera prepkursen åt en vän. Här är en liten intervju med några prepkursister och lärare:

Frågorna:

  1. Hurdant har prepkursens allmänna intryck varit?

  2. Vad har varit det bästa med prepkursen?

  3. En rolig anekdot från prepkursen?

  4. Skulle du rekommendera prepkursen åt en vän?

  5. Vad har prepkursen hjälpt dig mest med/gett dig?

Iia Reiju – prepkursist

  1. Prepkursen har varit väldigt motiverande för man har delvis fått försmak om medilivet, lärt sig mycket, fått en överblick om hur provet är och presenterat saker ur ett annat (mer medicinskt) perspektiv. Patientcase har även varit roliga och givande.

  2. Spexet och lärarna.

  3. När det var soligt har några thoracaler dykt upp här, solat och ätit glass. Det var ganska roligt att se.

  4. Jo

  5. Prepkursen har hjälpt mig mest genom att uppehålla motivationen. Det har varit en kort men intensiv slutspurt. Att upprätthålla orken är viktigt. De simulerade inträdesproven har också varit bra.

Andres Aalto – prepkursist

  1. Intrycket har varit jättebra, det är nog en hjälp i läsandet. Det är den enda som erbjuds på svenska, så det finns ju inte så många alternativ, men Thorax har erbjudit en väldigt bra kurs.

  2. Det bästa med kursen är de simulerade inträdesproven och att man får hjälp under räkneövningarna. Man kan ju titta i facit, men det är skönt att man kan be om hjälp och få det förklarat, tillsammans med faciten bredvid. Fastnar man kan man få hjälp av en lärare.

  3. Prepkurssitsen var ju rolig.

  4. Nåja, nu skulle jag göra det, åtminstone om du inte har gått den tidigare. Simuna* rekommenderar jag mest. Man vänjer sig vid provupplevelsen och uppgiftstypen.

  5. Kemi! Personligen har kemin kanske inte varit mitt starkaste ämne, men lärarna har varit kompetenta och bra. Den andra saken är att lära sig räkna med nya räknaren**.

* prepkursens simulerade urvalsprov
** i urvalsprovet får man bara ha med sig en räknare med de fyra räknesätten (addition, subtraktion, division, multiplikation)

prep1.png

Emil Nyberg – prepkursist (Emil till höger på bilden, Andreas till vänster)

  1. Jättebra, jag kände inte Andreas före kursen, men vi har blivit vänner. Prepkurslärarna har varit väldigt kompetenta, inför studentskrivningarna har man lärt sig på ett helt annat sätt, här kanske man inte behöver lära sig konsekvent lika mycket utan lär sig hur man kan utnyttja kunskap för att svara på mycket.

  2. Simulerade inträdesproven. Guidande hjälp av lärarna har varit super och lärorikt. Kompendierna har varit bra, uppgifterna lika så.

  3. Inte vet jag en konkret viss händelse, men ibland säger lärarna roliga saker så att hela klassen vaknar upp och man orkar koncentrera sig bättre.

  4. Definitivt! Jag har lärt mig mer specifikt vilka saker man påriktigt behöver kunna.

  5. Lärarna har hjälpt mig hitta de små sakerna man behövt för att kunna lösa alla uppgifterna.

prep2.png

Jenny Lindholm, lärare i biologi

  1. Det har överlag varit bra fiilis på prepkursen, alla har varit motiverade och glada!

  2. Det har varit roligt att se utvecklingen hos prepkursisterna och se dem få bättre och bättre resultat i de simulerade proven.

  3. När jag bara skulle komma ”en sväng” till Annexet under kemiLAN men det slutade med att jag chillade där i 4 timmar och peppade prepkursisterna som hade paus i räknandet.

  4. Nåjoo!

  5. Det har varit väldigt givande och man har utvecklats massor som föreläsare. Dessutom har jag blivit jättebra på att googla fram svar på svåra frågor som har kommit från prepkursisterna.

Oscar Nyholm, kemilärare

  1. Positivt, samarbetet har flödat fint mellan prepkursister och prepkurslärare. Positiv atmosfär.

  2. Prepkursisterna, deras motivation har varit härlig.

  3. Rättande av simuprov + kebab ätning mitt i natten är ett fungerande koncept.

  4. Jo, definitivt.

  5. Prepkursen har varit ett skönt ombyte i vardagen. Jag har fått lätta på min skolångest med hjälp av prepkursisterna.

//Freja Frankenhaeuser – kemilärare 2019

Previous
Previous

Vårens studiepolitiska tillbakablick

Next
Next

Legenden firas